Tuesday, August 2, 2011

another ramadhan

oh it's another ramdhan..
ramdhan last year yg tidak begitu baik tahap iiman nye,tahap amalannya..
I was in Malaysia the whole month

No
I'm not blaming Malaysia,but I'm blaming myself yg tidak set target since early ramdhan.
Tidak mencari pintu pintu kebaikan sepanjang ramdhan
Tidak berusaha walau sedikit melawan nafsu bahkan melayan

Ramadhan is a month full of blessing..
A hadith once said..
the best charity is the charity given in ramadhan(At-tirmizi)

Tiap detiknya sungguh sungguh bermakna dari bulan yang lain
Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesiapa menghidupkan Ramadan dengan keimanan dan pengharapan pahala daripada Allah Taala, maka akan diampunkan segala dosanya yang terdahulu.”

(Hadis riwayat Bukhari)

if u like to treat people with food,do that the most in ramdhan,dan kalau jenis xberapa pemurah,let's do it at least in this month hatta dgn sebiji kurma pun..nabi xcakap pun kene bg makan sampai kenyang..
“Sesiapa yang memberikan makan kepada orang yang berpuasa, maka baginya seperti pahala (orang yang berpuasa) dalam keadaan tidak berkurung sedikitpun dari pahala orang yang berpuasa itu.” (Hadis riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibn Majah dan ad-Darimi)



Stop  maksiat,lets do the deeds more..this might be the last ramdhan,...
Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w., sabdanya: “Apabila bermula malam yang pertama dari bulan Ramadhan .. menyerulah malaikat, katanya: “Wahai orang-orang yang mahukan kebaikan! Tampillah mengerjakannya dan wahai orang-orang yang hendak melakukan kejahatan! Berhentilah dari meneruskannya; (ketahuilah), Allah Taala banyak membebaskan orang-orang yang dijanjikan dengan neraka – daripada memasukinya”. Seruan dan keampunan yang demikian, diberikan pada tiap-tiap malam (dalam bulan Ramadhan).” (Riwayat Tirmizi dan Nasa’i)


So apa lagi?jangan buang masa
u only have 30days,of 24hoursx30..sebelum kembali ke fitrah di mana syaitan syaitan di bebaskan,dan dirimu tidak sebebas ini untuk melakukan kebaikan

it's now only u n HIM.
Buktikan yang kamu tu benar benar mahu berjumpa dgn Dia.not just words on your lips =)

btw,if i'm not in this tarbiyyah,i'll not be this excited.i'll not be this eager,and this strong to tepis semua maksiat2 yg best,perkara perkara lagha yg enak di buai hati ..
I really think we have to enter the school of tarbiyah to really fell the spirit of the school of ramdhan..

No comments: