Tuesday, July 13, 2010

memories i`ll never forget

hari ni bangun awal dr biase.alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah...betul la org kate,waktu tidak boleh solat ni waktu yg paling mencabar bagi seorng wanita...

blog orang di buka(blog sniri semingu 3x kot bru bukak kalau xde rase nk tulis huhuh)..aku pernah dengar blog hopping.tapi xpernah rasa nk buat.hari ni baru hati tergerak...free?xtermasuk dlm diary.cume rasa nk melihat bagaimana kehidupan seorang manusia yg lain...


terus tertekan di satu blog yg baru shj di tambah ke dalam blog list..cerita sister ini pernah aku dengar.acap kali .dalam ceramah terbaru murobbi ku,pasti akan terselit kisahnya...muharikah yg ke2 mungkin...

kisah ku baca.masha ALLAH..hebatnya seorang wanita itu.jika dlu sebelum tarbiyah kemampuan ialah 40%,kini mendadak menjadi 80% mungkin...

yes!we live better when we have pressure.we did better when there`s pressure.
*mungkin valid untuk saya je la kot

maka,carilah tekanan.terutama tekanan kerana ALLAH,kerana insya ALLAH pasti boleh lakukan yg terbaik,dan pergantungan itu pasti lebih indah.indah tak terucap di bibir..sebab jika tekanan kerana dunia,ia pasti binasa dan xvalid untuk pernyataan di atas.

human do live in pressure most of the time dont they?sama ada perasan atau tidak..

aku manusia yg di atas.aku xpernah perasan bile pressure.i live my life easy.semuanya di pandang mudah.semuanya diyakini ade penyelesaian.tanyalah pade mereka,aku bukan org yg tension most of the time.sbb pade aku,dunia xkiamat pun kalau ade masalah. 

but that was before....sebelum aku diberi masuliyah(tggjwb) untuk satu tugas berat.which i took it easy.being the normal me...
*mungkin ade yg xkan faham cerita ni.tp bg yg faham it was something... bg yg xfaham nk bc pon boleh.nk stop pon boleh.this is just a reminder for me sebelum terlupe kisah ini

the journey begin with biritsh airways 

pada aku,ape yg susah sgt.bawa aje lah budak2 ni berjalan.nama pun jaulah(jalan2)..jalan2 je la kan...

huhuhuh masha ALLAH.this time ALLAH mmg tunjukkan ape itu tanggungjawab.

1day before jaulah...i was thinking of quiting.rasa dh xnak pergi.adik2 dah mula sampai untuk berkumpul.
di tenung tiap mata,ada satu pengharapan untuk ditunjuk jalan...mcm mana nk tunjuk jalan sedang aku masih terkapai dlm gelap mencari jalan ?
di minta diberi taujih.buntu.blur.
dan pasti mereka semua bukan adik adik yg aku rapat.ada tu yg aku xknal pun muka.cuma tahu siapa naqibahnya.sedang diri sendiri belum membawa sebarang adik.bagaimana ingin aku santuni adik adik di depan mata?hati bertnya 1001 pertanyaan.bagaimana,kenapa dan mengapa..astaghfirullah....

penyerahan pertama hanya pada ALLAH.ya ALLAH.....give me strength.it wasnt an easy job.21hari.jika 5hari aku mungkin boleh mampu take it easy lg.

langkah bermula.aku cuba.aku cuba..tapi ternyata di lokasi pertama tarbiyah ALLAh dtg demi tarbiyah.ternyata ini bukan jaulah main2.bukan seperti mana yg aku cube take it easy huhu

tempat tujuan mmg tempt yg amat best.siapa tidak ingin memijak tanah yg pernah di pijak sultan alfateh,pemimpin terbaik yg disebut dalam hadis nabi?tanah bersemadinya abu ayyub al anshari,shabat nabi yg rumahnya menjadi tempat diam nabi ketika berhijrah?namun,ALLAH je yg tahu hati di kala itu.jasad,senyuman ku mungkin di sana.sedang hati tidak pernah tenteram dari rasa bersalahnya menjadi seorang yg tidak mampu memberikan terbaik buat semua......baik dr tarbiyah ruhi mahupun jasadi...
tsaqafah am(pengetahuna am) pun lemah tentang turkey...

 
topkapu palace(istana sultan muhamad alfateh)

tapi syukur teramat syukur...ALLAH kurniakan mereka2 yg sentiase menjadi harun.baik adik mahupun kakak..alhamdulillah ya ALLAH..

destinasi di sambung.tika ini,hati sudah perlu bersedia.kalau sebelumnya hanya 10org,kini jumlah bertambah menjadi 21org...tuhan shaje yg tahu perasaan...aku yg jarang melayan perasaan menjadi seorg pelayan perasaan(perasaan sniri la)

 
kedatangan group kedua

di soal bertubi2 ustaz,di soal bertubi2 oleh sisters tempt di lawat..menjadi masulah tapi tidak memegang usrah????ape itu????huhuh konflik diri yg mmg slow bergerak..

dihentam lagi..ape kamu nak untuk adik2 kamu?ape tujuan kamu jaulah ni?kenapa bawa ke tempt ini,kenapa ustaz?nk ape dari ustaz?bagaimana adik2 kamu?

ape plan untuk pengisian ruhi dan jasadi mereka??dan di compare dengan akahwat mesir yg terlebih dahulu berjaulah....sungguh.aku sangat down tika ini.hampir sahaja aku meluahkan pade harun harun skalian...tapi aku tahu.mereka juga mahukan sesuatu lewat jaulah ini.yang tinggl kini hanya aku,kak*on* dan ALLAH ...
masa ni memang acap kali bertnya..kenapa aku yg dipilih ya ALLAH,sedang ramai lg yg mampu.ramai lg yg biase dgn adik2........astaghfirullah..keputusan syura yg paling berkat...

 bumi leeds(bumi akhawat serba boleh)

bumi birmingham..kenangan yg merubah jiwa
  ireland..penuh dgn ke`warm`an kasih syg

dan terus..tarbiyah demi tarbiyah.pergantungan hanya pada ALLAH.tiada tempat untuk meluah,kerana aku tahu,mereka juga ade rasa yg sama.dan kerana ego seorng aku mungkin....huhuh.tapi masha ALLAH...rasa itu mmg indah.bila tiada tempt untuk meluah dan berharap,selain kekuatan dr ALLAH.bantuannye...

bantuan untuk aku menjadi seorng penyayang,kerana aku bukan seorg yg lembut
menjadi seorng yg sabar,kerana aku lebih suka kepantasan dr berjalan slow2..tapi terpaksa bersabar kerana xramai manusia yg sukekan pantas.tp lebih suke slow n steady...
bantuan untuk menyantuni adik2 yg berbagai ragam..kerana dengan adik sniri pun selalu bertumbuk..
mcm mana nk santuni adik2 yg demam,yg manja,yg suke pegang2?...huhuh
keras.kaku.tidak berperasaan.aa.itu mmg saya

masha ALLAH..tarbiyah ALLAh tu indahkan?


jazakumullah sisters ku sayang,jazakumullah adik2 ku sayang...
dari kalian aku belajar erti keikhlasan...
dari kalian aku mengerti erti makna seorang kakak..
dari kalian aku terpukul untuk bergerak...
melalui kalian aku belajar untuk berlembut,belajar untuk berkasih sayang,belajar menjadi murobbi..
dan melalui kalian aku menerima 1001 tarbiyah ALLAH.
dan dari kalian aku kenal erti sebnar perjuangan...
sungguh.xtipu andai aku kata kalian cinta pertama ku dalam perjlanan ini sepanjang aku tempuhi.



dan sungguh,tidak pernah ada kesilapan walau satu pun dalam setiap takdir ALLAH....

sungguh...ALLAH mendengar doa hambaNya...

dan sudah tentu terima kasih dan syukur hanya pada Mu,RABB yg telah memilih aku ke jalan ini..
RABB yg telah menarik aku keluar dari lembah hina itu..
Rabb yg telah menjauhkan aku dari kejahilan yg aku lalui dlu..

dan kepada Mu aku gantung pengharapan,moga dimatikan sebagai yg beriman dan terus tsabat dalm perjuangan...

*dan rasa pressure itu aku masih ingt sampai sekarang.dada dihimpit2.cube tersenyum dlm kebingungan.berlagak lembut sedang dlm hati keras sebenarnya...tapi semua tu indah n best sbb kerana ALLAH semata.
*dan kini aku rasa aku kembali keras......huwaaaaaaa nak lembut nk lembut nk lembut.
dalam satu hadis,rasulullah itu ade due sifat,kelembutan dan malu.
*to ecah,here`s my hutang.
*to readers yg entah dari mana,terimalah masuliyah walau dr mana dtgnye pertggjwban itu.kerana

we can never know how far we can do untill we were forced to do it

 turkey yg penuh dgn jepun

 masjid biru

big bento(sebut care jepun)

sepetang di london

 sesenja di leeds
 
tamrin nisa2010

*turkey-london-leeds-birm-ireland-london-japan
*gmbr xupload kt fb sbb malas.xde privacy punye fb
*this is for the future me.never for anyone else

3 comments:

Anonymous said...

salam..
julung2 kalinya saye mengomen di blog ini..hehe..ade gmbr saye d c2 yer~...kih3

uwaaa, rindu saat2 itu..

i've said diz b4 n if i could, i would say it like a thousand times more..

jazakillah khairan kathira...
jazakillah...jazakillah..jazakillah

4 bein there wif us, n kept bein strong, no mater how hard it was..

=)

*saye anonymous..kih3~..saye bkn sape yg akk pk~...kih3 lagi..

Anonymous said...

my strength actually dtg dari kamu semua...alhamdulillah ALLAH sbb temukan ngn awak semua:))))))


akk xtau siapa.but who ever u r,buat2 mcm xpenah bc blog ni ye.hehehe

akhawat lipis said...

salam, waaaaaaaaaaaaaa sorry. baru dapat baca post ni. i don't know what happen to line intrnet here. Lebih2 lagi zaman sophisticated ni, jadi i macam lost ctc tercampak jauh di sini. huuuuuuuuuuuuuuuuuuuu. but hopefully ikatan hati kita masih utuh, liLlah.

I love this post! Lama menanti akhirnya ada juga! hehe. My blog rasanya dah jadi spider web agaknye kot?

Mohon diberikan kekuatan inside and outside~~

I love you! You know who i am. =))))