Sunday, October 16, 2011

hati dan niat 2

Sesungguhnya orang yang paling pertama di adili pada hari kiamat adalah seorang yang mati syahid,ia didatangkan dan ditanyakan nikmat nikmat nya lalu ia mengakuinya.Allah berfirman,"Apakah yg kamu amalkan di dunia?".Ia menjawab:"Saya berperang sampai mati syahid".Dia berfirman:"kamu berdusta,tetapi kamu berperang agar di katakan sebagai pemberani dan itu telah di katakan".Kemudian ia diperintahkan ,lalu wajahnya ditarik sehingga ia dilemparkan ke dalam neraka.

Seorang yang memperlajari ilmu,mengajarkannya dan membaca alQuran didatangkan.Nikmat nikmatnya ditanyakan dan ia mengakuinya.Allah berfirman,"Apakah yg kamu kerjakan di dunia?".Ia menjawab:"Saya mempelajari ilmu,mengajarkannya dan saya membaca al-Quran kerana Mu".Dia berfirman:"kamu berdusta,kamu mempelajari ilmu agar dikatakan pandai dan kamu membaca al-Quran agar dikatakan sebagai Qari dan semua itu telah di katakan".Kemudian ia diperintahkan ,lalu wajahnya ditarik sehingga ia dilemparkan ke dalam neraka.

D seorang yang diberi kelapangan oleh ALLAh dan diberi berbagai macam seluruh harta di datangkan dan ditanyakan nikmat nikmatnya lalu ia mengakuinya.Allah berfirman "Apakah yang kamu kerjakan di dunia?"Ia menjawab: "Saya tidak meninggalkan jalan yang mana engkau senang untuk diinfakkannya(harta) melainkan saya menginfakkannya kerana Mu" Dia berfirman:"Kamu berdusta tetapi kamu kerjakan agar dikatakan sebagai dermawan dan itu telah dikatakan"ia diperintahkan lalu ditarik wajahnya kemudian dilemparkan ke dalam neraka 

-HR muslim dari abu hurairah-

No comments: