Thursday, October 27, 2011

mudahkanlah urusan saudaramu

Dari Abu Hurairah r.a Nabi SAW bersabda :

Barang siapa melepaskan seorang mukmin dari kesusahan hidup di dunia, niscaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat, barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit nescaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Barang siapa menutup aib seorang muslim, maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan akhirat. Allah akan menolong seorang hamba, selama hamba itu sentiasa menolong saudaranya.” – Imam Muslim


I know this hadith sejak kecil
it have been the hadith of my life eversince i heard about it

Kalau nak belajar cemerlang,kene tolong orang
kalau nak exam senang,kene tolong orang
kalau nak kaya cepat,kene tolong orang
sebab saya tahu kalau saya tolong orang,ALLAH akan tolong saya untuk dapatkan senarai di atas
Jadi saya setkan mind kene tolong orang
*but unfortunately menolong ibu,adik dan kaka tidak termasuk dalam list menolong org muslim ketika itu.dush.

Tapi alhamdulillah,xpernah lg saya kene tolong orang dalam keadaan saya tidak mahu menolong
ermmm
to think back.eh ada huhuh
bila datang penyakit malasnyaaaa

Tapi minggu ni ,ALLAH betul2 uji keyakinan saya dengan hadis tersebut
Seseorang yg rapat telah meminta tolong bukan sahaja sehari,tapi hampir setiap hari dalam minggu ini
bukan juga 10minit untuk satu bantuan tapi menuntut 1jam lebih..
and plus I have to go through phone calls in japanese,yg mmg la kdg2 saya xberapa suka walaupun faham je.
It's just that i don"t feel like talking in japanese for this week?
And with the answering machine system?it doesn't help at all!

Tapi
Saya manusia biasa yang selalu perasan bz
Sangat2 la malas nak tolong,sangat2 la berat hati
Tapi tarbiah ALLAH tu sweet

Bila nk reply msg nak cakap saya ada hal,ALLAH ingatkan saya..
ini kan dakwah..
xingat ke hadis tu..
adakah engkau tidak mahu dimudahkan urusanmu oleh Allah?

Kebetulan minggu ni mmg ada satu program yang sgt besar gemilang.
And no one can make it possible,without ALLAH's help
Tapi dalam kehidupan seharian pun mmg sangat memerlukan pertolongan ALLAH kan?

And yes.I just have to do it.Bukan salah org yg meminta bantuan
Tapi ssalah saya
Ini tarbiah dari ALLAH
mengajar saya untuk bersabar dan ikhlas,sebenar benar ikhlas dalam rangka saya memohon pertolongan ALLAH

Mulut doa nk ALLAh mudahkan urusan,tp bila ALLAH offfer mcm dalam hadis ni,tolak pulak

nak ke xnk sbnrnye?huhuh

wallahualam

No comments: