Sunday, May 20, 2012

futur_ristik

1. Pengabaian amanah.


Futur menyebabkan seorang aktivis dakwah bermalas dalam menunaikan tugas dakwahnya. Ini bisa menyebabkan tugas yang diamanahkan terbengkalai atu dilaksanakan tidak sempurna. Dan pengabaian terhadap amanah (kewajiban) adalah pelanggaran yang harus dipertanggungjawabkan di hadapan Allah.



2. Gugur dari jalan dakwah.

Sekiranya futur tidak ditangani atau dibiarkan, ia akan menjadi satu tabiat. Lama-lama, perasaan ini menjadi duri bagi aktivis di jaln dakwah, yang menjadikannya jauh dari amal dakwah, lalu meninggalkannya.



3. Mengakhiri kehidupan dalam keadaan yang futur.


Apabila seseorang itu berlama-lama dalam keadaan futur sehingga menjadi kebiasaannya, maka ia menanggung risiko besar yaitu mati dalam keadaan futur. Ini yang paling kita takuti, karena Allah menilai kita berdasarkan akhir dari perbuatan. “Sesungguhnya seorang hamba itu ada yang melakukan amalan ahli neraka padahal ia termasuk ahli surga, dan ada pula yang mengamalkan amalan ahli surga padahal ia termasuk ahli neraka. Sesungguhnya amal itu tergantung pada kesudahannya.” (HR. Bukhari).


oh this is a reminder.
i have less than a year
in order to prepare for BFG
terjunan kepada medan amal sebenar

Malaysia..
di mana ada komitmen keluarga,sahabat,kerjaya..
di mana kamu akan sungguh2 di uji akan keikhlasan niat mu
ketaatan kamu dan komitmen kamu kpd janji itu
janji dengan ALLAH setelah kamu di pilih Allah utk mendapat sinar hidayah

“Sesungguhnya seorang hamba itu ada yang melakukan amalan ahli neraka padahal ia termasuk ahli surga, dan ada pula yang mengamalkan amalan ahli surga padahal ia termasuk ahli neraka. Sesungguhnya amal itu tergantung pada kesudahannya.” (HR. Bukhari).

rujukan : http://www.hasanalbanna.com/futur-sebab-dan-terapinya/

No comments: