Thursday, November 4, 2010

i`m loving it

Anas berkata,"tatkala kami dudk duduk bersma Rasulullah saw beliau kemudian bersabda,`saat ini akan muncul di depan kalian seseorang yang termasuk penghuni syurga.`Lalu muncullah salah seorang dar sahabat dari kalangan Anshar yang janggutnya masih basah dengan air wudhu.Ia meneteng sepasang sandalnya dengan tangan kanannya..

keesokan harinya..
Rasulullah kembali bersabda seperti itu dan org tersebut muncul kembali..
juga pada hari ketiga..

Maka ketika nabi berdiri,Abdullah bin amru bin Ash mengikut org tersebut dan berkata,
`sungguh aku telah berulang kali bersumpah di hadapan ayahku bahwa aku tidak akan masuk ke dalam rumah menemuinya selama tiga hari.jika anda berkenan memberiku tumpangan menginap selama tiga hari,maka aku akan bisa menunaikan sumpah tersebut..Orang tadi menjwab`baiklah`

Abdullah menceritakan bahawa ia menginap di rumah tersebut selama tiga malam akan tetapi ia tidak mendapatiny mengerjakan solat malam.Hnaya jika ia terbangun,ia langsung berzikir mengingati ALLAH dan bertakbir sampai ia bangun untuk melaksanakan solat subuh

Abdullah melanjutkan ceritanya,`Namun yg aku kagumi adalah ia tidak pernah berbicara kotor dan yang ia ucapkan hanyalah kebaikan.Maka tatkala telah berlalu tiga malam,abdullah berkata kepada lelaki tersebut `aku dan ayahku tiada maslah.akan tetapi kerana mendengar rasulullah bersabda berulang kali bahawa engkau adalah ahil syurga,maka aku berniat bermalam di tempat mu agar bisa aku ketahui amalan apa yg anda biasa lakukan dan bisa aku tiru.tetapi aku mendapati,anda tidak beramal dgn amalan yg banyak,lalu aamalan apakh yg membuat anda sampai derajat tertinggi sebagaimana yg disebut rasulullah?

org itu menjawab`tiada amalan lain mlainkan yg telah engkau lihat selama ini.hanya itu sahaja`

Abdullah melanjutkan`tatkala aku berbalik,org tersebut memanggilku 
"hanya itu shaja.hanya saja aku tidak pernah menaruh di dalam diriku rasa tidak senang kepada seorang muslim pun dan aku juga tidak pernah merasa iri dengan kebaikan yg ALLAH beri  kepadanya...

--lebh kurang maksud hadis riwayat ahmad.this not the whole hadith sebb pnjng n i cut the story short...

i love this hadith.
kita mudah kan,merasa tidak senang dengan org?kadang2 pelik tapi benar,hatta dengan org2 yg baik,lembut n so on.entah mana dtg perasaan itu.jika kita terfikir,ia hanya perasaan maka ia bukanlah masalah besar
tapi ketahui lah,syurga hanya untuk orang yg suci hatinya....T.T

No comments: