Tuesday, December 30, 2008

kali ini yang terindah

fuyu yasumi(holiday) datang lagi!!!

terlalu banyak yang ingin aku coretkan.terlalu banyak yang aku dapat dari pendambaan..
alhamdulillah ya ALLAH..kau takdirkan aku bertemu mereka..walau asalnya permergian aku dengan hati yang malas dan kelam kabut..tanpa target dan tanpa expectation..hanya sekadar ingin mengisi fuyu yasumi yang tiada perancangan..tapi kau pulangkan aku ke kanazawa dengan isi yang penuh..jiwa yang jitu..moga semngatnye tidak jatuh..

sebuah hadis meriwayatkan...dari abu dawud..isinye lebih kurang begini

jika kamu tidak mengambil tahu masalah umat,
maka kamu tidak tergolong dari golongn mereka.


hadis yang biasa aku jumpa bila aku bace pasal palestine..
dan tiap kali itu,dalam hati aku berkata.."erm..cukop r kot..infak lebey kurang.lgpon bukn aku mampu buat pape sgt.doa n duit jela kot.so aku kire ok la kot"...

tapi sebenar nye aku lupe..

masalah umat bukan mslh palestine semata
masalah umat ialah masalah aqidah...
maslah umat ialah masalah hubungan umat dengan ALLAH..
masalah rakan rakan juga adalah masalah umat..
masalah jiran sebelah yang bawak lelaki balik ke rumah walaupun aku rase dia x buat pape dlm tu juga adalah masalah umat..
masalah sedara mara yang x solat juga adalah masalah umat...
masalah aku juga adalah masalah umat...

inginkah aku di labelkan sebagai bukan dari golongn umat Islam????
tapi ape yang aku buat untuk menyelesaikan masalah umat??nada!nil!nai!

orang di palestine itu tidak perlu dirisaukan..
mereka mungkin mati tetapi mati mereka mungkin sebgai para syahid..
mereka mungkin miskin tapi syurga mereka pasti indah dari kita..
mereka mungkin tak mampu belajar agama dan masuk universiti,
tapi akidah mereka mungkin umpama akidah para syuhada walaupun usia mereka setahun jagung....
cuma mereka perlukan doa dan sokongn dari kita dalam ape cara pun supaya mereka bisa tahu,andai kata mereka gugur,ada ramai lagi saudara mereka yang bisa teruskan perjuangan itu..

mungkin......

aku tak tahu kerana aku bukan mereka...

No comments: